EU-poll - Israel den største trussel mot verdensfreden
Robel
2003-11-02 18:58:59 UTC
En ny poll viser at europeerne nå ser på Israel som
den største trusselen mot freden i verden. Som
vanlig fører ikke dette til israelsk selvransakelse,
men bare til anklager mot alle andre.
Israel blir stadig mer fanatisk. Nå har de definert
all kritikk av staten Israels brutale og hensynsløse
framferd mot palestinerne som anti-semittisme,
fordi de "bare forsvarer Israels overlevelse".

En tør da å antyde at deres overlevelse defineres
av dem selv som større og større ødeleggelser
og tyveri av palestinsk eiendom, flere og flere
drap, stadig brutalere overgrep - mao. en politikk
som nettopp _ikke_ har sikret Israel noen fred, og
som aldri kan sikre _noe folk_ fred med sine naboer.
Det er dette europeerne reagerer mot, samt at en slik
politikk ubetinget støttes av Bush og hans krigshauker,
samt at Israel har atomvåpen og andre MØ-våpen, og
viser hensynsløs vilje til å bruke alle midler mot fiender
de selv har skaffet seg uten å tenke på de langsiktige
konsekvensene -- som kan bli farligere og farligere
jo lenger denne striden om land og borett pågår.

Det er ingen sensasjon og ingen antisemittisme at
den vanlige europeer nå ser på dette som farlig,
og som at israelerne har ansvaret for utviklingen.
Det var ikke palestinsk terror som stoppet "Oslo",
men israelsk bosetting i de okkuperte områdene,
hvorved det palestinske folk så at det ikke fantes
israelsk vilje til å følge opp og innfri avtalen.

http://observer.guardian.co.uk/print/0,3858,4787935-102275,00.html

Israel outraged as EU poll names it a threat to peace
Peter Beaumont, foreign affairs editor
Sunday November 2, 2003
The Observer

Israel has been described as the top threat to world peace, ahead of
North Korea, Afghanistan and Iran, by an unpublished European
Commission poll of 7,500 Europeans, sparking an international
row.

The survey, conducted in October, of 500 people from each of the
EU's member nations included a list of 15 countries with the
question, 'tell me if in your opinion it presents or not a threat
to peace in the world'. Israel was reportedly picked by 59
per cent of those interviewed.

The leaking of the results of the poll to El Pais and the International
Herald Tribune has sparked a bitter row, with a major Jewish human
rights and lobbying group, the Simon Wiesenthal Centre, demanding
that the EU be excluded from the Israel-Palestinian peace process
and accusing Europe of suffering the worst outbreak of
'anti-semitism' since World War Two.

The results appear to be a mark of the widespread disapproval in
Europe of the tactics employed by the government of Ariel Sharon
during the present intifada.

Israeli Ministers and spokesman have also been at pains recently to
insist that a definition of modern 'anti-semitism' should include
criticism of the way the state of Israel chooses to protect itself,
defining that criticism as an overt attack on Israel's survival.

Members of the Sharon government have bridled at the efforts of
Tony Blair and UK officials to try to mediate between the two sides.
At one stage journalists were briefed that Israel regarded the Foreign
Office as having an 'Arabist' bias.

Reacting to the poll, the Simon Wiesenthal Centre, which claims
400,000 members in the US alone, has begun ordering a petition
to condemn the European Commission and demand the EU no
longer be represented in the so-called Quartet group trying to
mediate an end to violence between Israel and Palestine.

The poll also comes against a background of an increase in anti-
semitic attacks in Europe in the past year, although the evidence
in countries such as France suggests that many are being
committed by young Islamists.

'This poll is an indication that Europeans have bought in, "hook,
line and sinker", to the vilification and demonisation campaign
directed against the state of Israel and her supporters by European
leaders and media,' said Rabbi Marvin Hier, the Wiesenthal
Centre's founder.

'This shocking result that Israel is the greatest threat to world peace,
bigger than North Korea and Iran, defies logic and is a racist flight
of fantasy that only shows that anti-semitism is deeply embedded
within European society, more then at any other period since the
end of the war,' he added.

Guardian Unlimited © Guardian Newspapers Limited 2003

r L
Korsfareren
2003-11-02 21:43:29 UTC
Dette viser at løgnpropagandae fungerer i vår tid, slik den gjorde i
mellomkrigstiden under nazistene.

Jeg for min trodde på disse løgnene, helt til jeg begynte å studere
dette temaet på egen hånd.

Konklusjon: Nesten all skyld for elendigheten i midtøsten skyldes islam.

De palestisnke konfliktentrepenørene vil ikke ha fred, derfor blir det
heller ingen fred.
r L
Hans Petter Nenseth
2003-11-02 20:48:46 UTC
http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
--
Begeret som er fullt tappes stadig
av dråpen som faller oppover.
Krikkit
2003-11-02 22:26:48 UTC
Post by Korsfareren
[...]
Nesten?
Post by Korsfareren
De palestisnke konfliktentrepenørene vil ikke ha fred, derfor blir det
heller ingen fred.
Ja, den utviklingen vi ser nå tyder nok på at håp om forandring ligger
hos Palestinerne alene.

jj
Geir Hongro
2003-11-03 10:50:19 UTC
Post by Korsfareren
De palestisnke konfliktentrepenørene vil ikke ha fred, derfor blir det
heller ingen fred.
De vil først ha landet sitt tilbake. Når de har fått landet sitt tilbake vil
de ha fred. Enkelt og greit.

Geir Hongrø
Odd Erling N. Eriksen
2003-11-03 12:12:13 UTC
Post by Geir Hongro
Post by Korsfareren
[...]
-Feil, de vil ha landet sitt tilbake samt fjerne nabolandet fra jordens
overflate. En viktig presisering.
--
73 de LB1LF

Odd Erling, ARK

Famous last words #4: Trust me, I know what I'm doing!
Geir Hongro
2003-11-03 20:14:05 UTC
Post by Odd Erling N. Eriksen
Post by Geir Hongro
Post by Korsfareren
[...]
Det har de egentlig lyst på (og på mange måter rett til, all den tid jødene
må anses som et vestlig folkeslag, tilhørende i den vestlige sfære), men er
storsinnet nok til å la jødene få beholde halvparten av området -
naturligvis under forutsetning av at Øst-Jerusalem igjen blir muslimsk.

Geir Hongrø
Odd Erling N. Eriksen
2003-11-04 08:55:26 UTC
"Geir Hongro" <***@onlinenospam.no> wrote in message news:QFypb.36178$***@news2.e.nsc.no...

[Anonym "Korsfarer"]
Post by Geir Hongro
Post by Odd Erling N. Eriksen
Post by Geir Hongro
Post by Korsfareren
De palestisnke konfliktentrepenørene vil ikke ha fred, derfor blir det
heller ingen fred.
[GH]
Post by Geir Hongro
Post by Odd Erling N. Eriksen
Post by Geir Hongro
De vil først ha landet sitt tilbake. Når de har fått landet sitt tilbake vil
de ha fred. Enkelt og greit.
[OENE]
Post by Geir Hongro
Post by Odd Erling N. Eriksen
[...]
-Nei, de har på ingen måte rett til å fjerne en internasjonalt anerkjent
stat fra jordens overflate, uansett hvor lite du eller de måtte like det.
Israel er en realitet regionen må forholde seg til, og det å "la jødene
beholde halvparten av området" har ingenting med storsinn å gjøre, mer med
virkelighetssans.

Etter min ikke fullt så ydmyke mening vitner det mer om storsinn og
overbærenhet at befolkningen i Gaza ikke er skyflet inn i Egypt eller på
sjøen for lengst, og at Vestbredden tross alt er bebodd av palestinere som
ikke er kastet over grensen til Jordan. Gudene skal vite at Hamas, Al-Aqsa
og andre grupper har gjort sitt for å oppnå nettopp dette...

Hva midtøstenkonflikten angår, mistenker jeg deg for å være mer katolsk enn
paven (Eller snarere mer "islamsk" enn Hamas).
--
73 de LB1LF

-Odd Erling, ARK

This message transmitted on 100% recycled electrons.
Torkill Bruland
2003-11-02 23:28:11 UTC
Post by Robel
En ny poll viser at europeerne nå ser på Israel som
den største trusselen mot freden i verden.
<snip>

Og derfor er det sant?
Post by Robel
[...]
Neida, antisemittisme det er utelukket. Det kan det ikke
være, i hvertfall ikke for nasjonalsosialistene, islamistene
og jødehaterne blandt 'europeere'.

Men hva med den store prosenten av europeere som ikke
var politisk korrekte i jødespørsmålet. Hva skal vi gjøre
med dem? Bør vi hjernevaske dem? Omskolere dem?
Eller hva? For de har vel da fremmedfrykt - om de ikke er
rasister, fascister, gammelnazister, neofascister, og
nynazister - hele bunten? Nei kampen mot Quislinger,
Vichy, og Hitler er nok ikke over enda, i alle fall hvis vi
skal tro det europeiske mediavenstre.

De er som The Guardian sier det, ''Israel has been
described as the top threat to world peace''. For det er
vel en treffende karakteristikk av hvordan pressen har
fremstilt situasjonen der nede, ''verdensfreden''.

Saken er vel den at palestinerne har vunnet propagandakrigen
i det europeiske mediavenstre. De svar man så får i menings-
målinger reflekterer så det.

Det litt triste i dagens situasjon er at den sosialdemokratiske
eliten som fortsatt sitter med hegemoniet i Europa ikke lenger
representerer noe bolverk mot kommunismen. De tørr ikke
lenger å komme for mye på kant med kommunistene, og
går til og med inn på kommunistenes revisjonistisme i forhold
til totalitære kommunistiske regimers massemyrderier og
fremstillinger av Stalin som en politikere som i allefall ikke var
verre enn senator Joseph Mccarthy. Selv moderate og
demokratiske sosialistledere som Lionel Jospin føler nå
behov for å benekte kommunistenes holochaust.

torkill
Robel
2003-11-03 20:24:41 UTC
"Torkill Bruland" <***@ask.invalid> skrev i melding news:Rogpb.24160$***@news000.worldonline.dk...

| <snip>
|
| Og derfor er det sant?

Ikke nødvendigvis, men 60 prosent av de spurte
mente altså at Israel var den største trusselen. I
Frankrike, som er så mye kritisert for tiden, lå
imidlertid ikke Israel på topp.

| Neida, antisemittisme det er utelukket. Det kan det ikke
| være, i hvertfall ikke for nasjonalsosialistene, islamistene
| og jødehaterne blandt 'europeere'.

Du snakker bare overspent sludder. Det er snakk om et
klart stemningsskifte i den europeiske opinionen som ikke
har noe med gammeldags "jødehat" eller antisemittisme å
gjøre, men informasjon og vurderinger av hva som har
skjedd i Midt-Østen i det siste tiåret -- Israel har gått
til høyre og blitt mer og mer undertrykkende og
selvopphøyende -- palestinerne har måttet lide
mer og mer -- det er humanisme som har fått
europeerne til å skifte side i konflikten og å
se på Israel som den sterke og hårde part,
heller enn som den forfulgte uskyldigheten
vi var opplært til å se landet som. Legg
merke til at jeg konsekvent snakker om
landet og dets politiske ledelse, valgt av
folket riktignok, men det finnes mange
israelere og jøder andre steder som ser
feilene hos "sine egne". Min kritikk av
Israel har ingenting med antisemittisme
å gjøre -- da jeg tar avstand fra rasisme
såvel som nazisme og antisemittisme, og
har alltid gjort dette. Derimot finner man
mye grums hos dere "islamkritikerne", og
den måten dere lar det gå ut over muslimer
generelt, spesielt når de finnes i "våre" land.

| Men hva med den store prosenten av europeere som ikke
| var politisk korrekte i jødespørsmålet.

Ja, de som støttet nazismen har jeg aldri hatt sans for.
Mange var kommunist-hatere og -fryktere, slik som
man også ser hos dere muslimhatere på høyresiden
i våre dager. Der ser man det foraktelige og farlige
"brune" slektskapet!

Hva skal vi gjøre
| med dem? Bør vi hjernevaske dem? Omskolere dem?

Gammelnazistene dør ut av seg selv og nynazistene er
en særegen sekt uten appell -- det er innvandrehaterne
vi må holde oppsikt med. Det beste er å ikke feige ut,
men fortelle dem at de representerer farlige og inhumane
holdninger. Et samfunn styrt av slike holdninger blir ikke
noe godt å leve i, derfor må ungdommen styres vekk fra
dette, om det så innebærer samfunnets avstandstagen fra
visse politiske holdninger på en rar høyrefløy som også
samler stemmer fra noen anti-intellektuelle håndverkere
og arbeidere som ikke har lært å se rundt neste hjørne.

> [...]
| nynazister - hele bunten? Nei kampen mot Quislinger,
| Vichy, og Hitler er nok ikke over enda, i alle fall hvis vi

Dine forestillinger om gamle "varulver" er uaktuell.

| De er som The Guardian sier det, ''Israel has been
| described as the top threat to world peace''. For det er
| vel en treffende karakteristikk av hvordan pressen har
| fremstilt situasjonen der nede, ''verdensfreden''.

Å så, pressa har skylda? Latterlige påstander fra din side.
Vi må da tåle å bli opplyst om staten Israels overgrep og
danne våre meninger ut fra sannheten, uten å bli beskyldt
for en masse rart. Pressa har ikke startet med en spesiell
anti-jødisk eller anti-Israelsk agenda -- det er staten Israel
som selv har valgt å gi blaffen i fred når de måtte gi noe,
men hele tiden har fokusert på å tilegne seg mer og mer
fra sine fattige naboer. Det har ikke vært så billig som
de selv trodde at det skulle bli !

| Saken er vel den at palestinerne har vunnet propagandakrigen
| i det europeiske mediavenstre. De svar man så får i menings-
| målinger reflekterer så det.

Palestinerne har ikke vunnet noe, det er bare Israel som har tapt.
Og ikke fordi det har vært ført noen propagandakrig _mot dem_,
men fordi de ikke har lykkes med sin egen i Europa. Tvert imot
har den europeiske pressen ikke (som i USA) latt seg true og
lokke til å legge lokk over virkeligheten. Og det er ikke bare
mediavenstre vi skal snakke om, men også høyresida har
gradvis måttet innse at virkeligheten ikke var slik som man
skulle ønske det. (Jeg snakker da ikke om de ultrablå, som
syntes og synes at fascisme, rasisme og apartheid er fine
og effektive saker.)

| Det litt triste i dagens situasjon er at den sosialdemokratiske
| eliten som fortsatt sitter med hegemoniet i Europa ikke lenger
| representerer noe bolverk mot kommunismen.

Ja, denne livsfarlige kommunismen igjen -- det er tåpent
å se dette som noen trussel, men nok den eneste mulighet
du har i den "helter-skelter" varianten som du kaller politikk.

> [...]
| demokratiske sosialistledere som Lionel Jospin føler nå
| behov for å benekte kommunistenes holochaust.

Ro-ro tilbake med trusler om en fortid som ikke kommer
tilbake, en fortid som mange har meget god samvittighet
for, fordi vi aldri støttet noe av det du skremmer med.
Du og dines skremselsbilder likner litt på Hitlers - han
trengte også slikt for å få noen innflytelse, men jeg tror
ikke så mange er villig til å bite på slikt i våre dager.
Hitler greide å skape hat mot politiske og etniske
minoriteter og ødeleggelse av menneskeligheten i
samfunnet -- det var faktisk noe mye verre enn
forakt for de svake han greidde å mobilisere.

Stalin var på sin måte litt av samme ulla, skjønt han
forsøkte kanskje å forbedre sitt samfunn, men dette
skjedde med stor forakt for all menneskelighet. Og
han startet ikke en verdenskrig og han utryddet ikke
menneskjer bare pga. etnisk tilknytning. (Jeg har dog
aldri hatt sansen for noen slike ledere.)

I skarp kontrast til dette står positiv tro på menneskets
vilje og mulighet for forandring - fremming av toleranse
på bekostning av fremmedfrykt - respekt for naturen og
dens styrke såvel som svakhet, overfor menneskets store
påvirkning i denne teknologiske gullalderen - som likevel
enda er skjemmet av manglende vilje til å se planeten som
en enhet. Der de rike knapt gidder å sette reale økonomiske
grenser for sitt forbruk, er de enda nesten uten tanke for at
andre mennesker sulter, og at slike ting kan henge sammen.
Ja, enkelte slike folk tenker litt på naturens tåleevne, men da
trekker de helst fram trusselen om kinesernes eller indernes
framtidige forbruk - mens deres eget idag kanskje er "hellig"?

roald L
Until he extends the circle of his compassion to
all living things, man will not himself find peace.
- Dr. Albert Schweitzer